סקר המרכז לקידום ההגינות בישראל:

 59% מהציבור קובעים כי יש פער גדול בין ערכי מגילת העצמאות לבין אופן מימושם במציאות הישראלית

המרכז פנה לועדת השרים לסמלים וטקסים להנהיג בלוח האירועים הממלכתי את "יום מגילת העצמאות"

המרכז לקידום ההגינות בישראל הזמין לאחרונה סקר בנושא ההשפעה של מגילת העצמאות על המציאות היומיומית שלנו, לדעת הציבור הישראלי. הסקר בוצע על מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה בישראל, על ידי מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה בראשותם של פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני.

הממצאים העיקריים:

  1. 37% מהציבור מעולם לא קראו את מגילת העצמאות, ועוד 24% לא קראו אותה בעשר השנים האחרונות.
  2. 84% מהנשאלים (לאחר שהוצגו להם ערכי מגילת העצמאות) אמרו שחשוב שאזרחי ישראל יכירו את תכניה.
  3. 59% קבעו כי יש פער גדול בין ערכי המגילה לבין אופן מימושם בחיי היומיום בישראל.

הבדיקה נערכה במסגרת יוזמה של המרכז לקידום ההגינות להנהיג בלוח האירועים הממלכתי הרשמי את יום מגילת העצמאות.

בפניה שנשלחה בשבוע שעבר לשר התרבות והספורט, חילי טרופר, שהוא גם יו"ר ועדת השרים לסמלים ולטקסים, כותב המרכז: "דומה כי החברה בישראל היום מתרחקת מחזון מקימיה, מסתגרת אל זהות "שבטית" ומתפרקת מערכים רבים המופיעים במגילה, כגון שוויון, חירות (וכיבוד חירותו של האחר), צדק (והגינות) ושלום (כולל מבית)". היות ומימוש חזון מותנה בידיעתו, נאמר בפנייה, יש לקבוע יום מיוחד כ "יום מגילת העצמאות" בלוח האירועים הממלכתי הרשמי של מדינת ישראל.
ביום זה, על-פי ההצעה, יעסקו כל מערכות החינוך, התקשורת והמוסדות הציבוריים והממלכתיים בישראל בערכי המגילה ובמשמעותם בחיי היום יום, ויקיימו שיח ציבורי בנושא, מתוך כוונה להגביר את מידת יישומם בחיי היומיום במדינה.
הצעת המרכז להגינות היא לקיים יום זה במועד הסמלי המתבקש שהוא יום הכרזת המדינה בתאריך 14 במאי , ובמקרים שמועד זה יתנגש עם ימים ממלכתיים אחרים החלים בסמיכות, הוא יצוין בשבוע שאחרי יום העצמאות.
כפי שעולה מן הסקר הנ"ל,  72% מן הציבור הישראלי תומך בהצעה להנהיג את יום מגילת העצמאות.

עו"ד אהוד פלג, מנהל המרכז לקידום ההגינות בישראל, אומר כי המרחק בין הערכים המוצהרים ובין הערכים הממומשים הוא מה שמגדיר בפועל את דמותה של מדינה בזמן נתון. ראוי לחזור ולציין מחדש מדי שנה את הערכים שנועדו לאפיין את דמותה של המדינה, כבסיס ומצפן למימוש החזון הציוני .

המרכז לקידום ההגינות בישראל הוקם על-ידי טובי המומחים בתחומי ההתנהגות האנושית, במטרה למצב את ההגינות – התייחסות לזולת בכבוד, ביושר ובהתחשבות ומבלי לנצל חולשות או מצוקות– כנורמה מנחה להתנהלות במרחב הציבורי בישראל.

לפרטים נוספים: 052-367-7590

https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-861434