הספורט הצרכני הלאומי / עו"ד אהוד פלג

לאחרונה צוטט מנכ"ל שופרסל אומר בכנס הקימעונאות " אנחנו עושים הכל כדי לגרום לאנשים להוציא כסף", ואף הוסיף בביקורת "הספורט הלאומי הישראלי החדש כיום הוא השוואת מחירים וביצוע סקרים".

לפני מספר חודשים צוטט מנכ"ל אחר – מנכ"ל חברת תקשורת גדולה – אומר, גם כן בכנס רב משתתפים– "לא נוכל יותר להנחות את העובדים לומר חצאי אמת לצרכנים, כי למחרת הם משווים הכל ברשתות החברתיות".

מעטות ההזדמנויות שבהן יש לנו – ציבור הצרכנים – אפשרות לקבל הוכחה ממקור ראשון למדיניות ולהנחיות האמיתיות היוצאות מהנהלות של חברות ותאגידים, והמקבלות ביטוי אותו סופגים בסופו של דבר הצרכנים, אם בצורה של שירות ואם בצורה של מחיר.

התמונה העולה מדבריהם של שני המנכ"לים היא מציאות עגומה של חיי מסחר, בה התאגידים עושים הכל כדי להוציא כסף מן הצרכנים, ולפי דבריו של מנכ"ל חברת התקשורת, לא תמיד בדרכים כשרות ( חצאי אמת הם שקרים שלמים).

הנהלות התאגידים אינן מוצאות כלל צורך להתנצל על מדיניות זו ואף יוצאות בביקורת נגד ניסיונות ההתמודדות של הצרכנים למולה.

דומה כי הדברים מרגיזים במיוחד כאשר המועצה לצרכנות – כארגון הצרכנים היציג – פונה לממשלה ולכנסת לצורך הידוק רשת ההגנה השלטונית על הצרכנים.

או אז נשמעת מחאתם הקולנית של התאגידים בטענה כי אל לה למדינה להכביד את עולה על העסקים ולהתערב בשוק החופשי, תוך יצירת " עודף רגולציה" כטענתם.

קיים חשש כבד לפיו השימוש בטיעון " שוק חופשי", הוא לעיתים בגדר סיסמה מטייחת עיניים לחסימת כל פיקוח והתערבות שלטונית שמטרתם הגנת הצרכן. זוהי מנטרה הדוחקת את רגליה של ההגינות מחיי המסחר במדינה. כוונתם של התאגידים הרי איננה לשוק חופשי אמיתי , אלא לשוק שצריך להישאר חופשי מפיקוח ומופקר לכוחם ולשלטונם הריכוזי.

המענה הצרכני הראוי למדיניות זו של התאגידים הוא לקחת את האחריות על עצמנו ביחס לתהליך הוצאת הכספים שלנו:בתהליך המסחר צריך שניים לטנגו. הצרכן הוא זה שצריך להכריע מתי והיכן יוציא את כספו. אם יעשה זאת על בסיס השוואה של מחירים ושל התמורה שהוא מקבל עבור כספו – ינהג ביתר תבונה ויוכל לבצע רכישות כדאיות יותר מבחינתו.
אם הספורט האישי של מנכ"ל שופרסל הוא להוציא כסף מן הצרכנים, הספורט הלאומי של הצרכנים חייב להיות השוואת מחירים.

זכור לנו כי בתקופת המנדט הבריטי המליץ זאב ז'בוטינסקי להפוך את ההעפלה לארץ- ישראל לספורט לאומי, כדי לפרוץ את שערי האטימות וההתכחשות לזכות הבסיסית של העם היהודי לעליה חופשית.

הזכות לקבל מידע בר השוואה ולבצע בחירה חופשית בעת תהליך רכישה, היא זכות בסיסית של הצרכן. זכות זו מנסים ראשי התאגידים לסכל היום, בכוונה לחלוב יותר כספים מהצרכנים.

המועצה לצרכנות השיקה לאחרונה את פרויקט ס.מ.ל. – סיירת המועצה לצרכנות – שיספק לצרכנים בכל שבוע באתר האינטרנט של המועצה מידע השוואתי על מחירי מוצרים במאות נקודות מכירה בישראל.

צרכנים שיאמצו את השוואת המחירים כספורט לאומי חדש, גם יוזילו לעצמם את סל הקניות וגם יתנו בכך למנכ"ל "שופרסל" תשובה צרכנית וציונית הולמת.