לאחר מאבק שניהל עו"ד אהוד פלג במשך למעלה מעשרים שנה

לתיקון עוול הסטורי ולהענקת הכרה והוקרה רשמית של מדינת ישראל

לגיבור מלחמת העצמאות אריה טפר ז"ל,

התקיים ביולי 2018 טקס יוצא דופן בלשכת הרמטכל

ובו הוענקה לאלמנתו של הגיבור ולמשפחתו,

תעודת הוקרה מיוחדת מהרמטכל על גבורתו.

מצ"ב נוסח התעודה, דברי עו"ד אהוד פלג בטקס וצילום מן המעמד.

אהוד פלג, עו"ד

————————-

Ehud Peleg, Adv.

דברים בטקס הוקרת גבורתו של אריה טפר-עמית
לשכת הרמטכ"ל 17/7/2018

אריה טפר עמית הוא מפעל -חיים של גבורה שבא לידי ביטוי באדם אחד.

עם ישראל ומדינת ישראל התברכו בגיבורי חייל רבים – אנשים שביצעו מעשי גבורה וחרפו נפשם מול פני אויב., חלקם אפילו בקרבות בהם השתתף טפר עצמו; זכורה למשל גבורתם של זרובבל הורוביץ ז"ל ושל יחזקאל לוין יבל"א בקרב שיירת נבי דניאל, שבו ביצע טפר את אחד ממעשי הגבורה המופלאים שלו.

אבל דומה שאין עוד דוגמא לרצף של מעשי גבורה שבוצעו על ידי איש אחד בפרק זמן של שנים ספורות, כמו במקרהו של טפר. מעשים שהאחד עולה על משנהו בתעוזת המחשבה ובגבורת הביצוע, ואשר שינו את פני המערכה.

מהצלת פעולת הפיצוץ של גשר אלנבי בליל הגשרים, דרך הצלת גוש עציון בינואר 1948 עת הוביל מחלקת פלמ"ח בהתקפת נגד מפתיעה מול כוח של אלפיים ערבים והניס אותם, המשך בהצלת שיירת נבי דניאל עם פעולת גבורה מדהימה של צעידה בינות למאות ערבים יורים אל עבר הבריטים לצורך ניהול המו"מ על פינוי הנצורים, ועד להצלתה של ירושלים מכניעה. ירושלים ו-100000 תושביה חבים את הצלתם לגילויה של דרך בורמה על ידי טפר שהתעקש לפעול בדרך מקורית ומסוכנת ופרץ את המצור עם עוד שניים מחבריו.

והרשימה עוד נמשכת וחבל שהמסגרת קצרה מלפרטה.

אלא שנדרשו לא מעט שנים למערכת הממסדית להכיר ולהוקיר  באופן רשמי את גבורתו של אריה.

לכך נידרש רמטכ"ל אמיץ שלא היסס, גם בחלוף 70 שנה, לעשות את הצודק והמתבקש, ועל כך רא"ל אייזנקוט, בשמי ובשם המשפחה, אנחנו מבקשים להודות לך.

בהזדמנות זו נשואה תודתנו מקרב לב גם לאלוף(מיל.) אילן שיף, לתא"ל(מיל.) גל הירש ולתא"ל(מיל.)ברוך לוי שהתגייסו לסייע למהלך צודק זה.

הרמטכ"ל, בהחלטתך היום אתה מעניק לאריה טפר את הכבוד שכל כך מגיע לו בשם צה"ל ומדינת ישראל, אבל אתה גם מעמיד למורשת הגבורה הצה"לית דמות מופת יוצאת דופן.

לא איש של גינונים היה אריה, אלא איש של מעשים, של ישירות כנה, אמיצה ובלתי-מתפשרת.

איש של התייחסות עניינית ונטולת רגשנות, הדוחקת הצידה את כל חולשות האנוש ומצליחה להביא לידי ביטוי את היכולת האנושית במיטבה. בזכות תכונתו זו קבע אריה שיאים חדשים באפשרות להתמודד עם מצבים שנראים בלתי-אפשריים – ולנצח.

אריה לימד אותנו שני לקחים שהם יפים וישימים לצה"ל גם היום, ובמחשבה שניה  – אולי לכולנו:

לא לפחד מן הסכנה , ולא משנה מה עוצמת האויב שמולך.

ולא לפחד מן האמת, ולא משנה מה יהיה מחירה.

כמו שאמר נשיא ארה"ב פרנקלין רוזוולט – " אין לנו לפחד אלא מן הפחד עצמו".

אריה ביטא את הלקחים האלה בכל דרך חייו, בשדה הקרב ומחוצה לו, והמחיש מול מבחני מציאות קיצוניים ביותר את כוחה של היכולת האנושית כשהיא משוחררת מכבלי היצרים והפחד.

הוא נתן תשובה ניצחת לשאלה אם הגיבור הוא שיוצר את ההיסטוריה או שההיסטוריה יוצרת את הגיבור.

מעשי הגבורה שלו הכריעו קרבות ויצרו היסטוריה, והוכיחו ש"אדם אחד הוא שיכול לעשות את ההבדל" כדברי רוברט קנדי. את ההבדל בין כישלון להצלחה, בין הרמת ידיים לנוכח קשיים ומכשולים לבין היכולת להתגבר עליהם ולהשיג את המטרות.

אריה טפר היה  הסמן הימני המדגים עד לאן ניתן למתוח את גבולות הגבורה האנושית , ואני בטוח שמופת גבורתו , שהיום ניתנה לה הכרה רשמית, ישמש השראה למעשי הגבורה העתידיים של לוחמי ישראל.

מתוך כתבה באתר ערוץ 7: 

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם ההיסטוריון הצבאי, ד"ר אורי מילשטיין על פועלו של סא"ל טפר ותרומתו לביטחון המדינה שבדרך, ובפתח הדברים מציין מילשטיין כי מאבק גדול היה בימי ראשית המדינה על מתן עיטור הגבורה לטפר. מדברי מילשטיין עולה כי טפר הומלץ לקבלת עיטור הגבורה כבר ב-48', בן גוריון החליט להעניק לו את העיטור אך מאחר והוחלט על 12 מקבלי עיטור ולא מעבר לכך הוחלט בצה"ל שהאות לא יינתן לו, אלא שבעתיד הוא יקבל מכתב הוקרה על גבורתו, צעד שלדברי מילשטיין הוא חד פעמי בתולדות צה"ל. "לא שמעתי על אירוע שנותנים עיטור משפחתי לבן המשפחה שהיה גיבור".

"לעניות דעתי, בכל תולדות הציונות המפקד הקרבי המוצלח ביותר היה אריה טפר. היו עוד אחרים כמו מאיר הר ציון שטפר היה המדריך שלו בקורס סיירים, אבל הוא היה המוצלח ביותר". מילשטיין סבור כי האוות לא נמסר למי שהיה כה מצטיין בשדה הקרב רק משום שכפלמ"חניק הוא התווכח וביקר את הנהגת הארגון בהזדמנויות שונות. העיכוב במסירת האות והענקתו נמשך במשך שנים עד ש"יהודי בשם אודי פלג, ראש המרכז להגינות, לקח על עצמו משימה שאריה טפר יהיה גיבור ישראל, במשך הרבה שנים הוא השיג המלצות ופנה לכמה רמטכ"לים, ובסופו של דבר אייזנקוט נענה באופן הזה של עיטור חד פעמי.

לכתבה המלאה:
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/378271

igeretramatkal-234